امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه فرهنگیان و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
دکتر حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان و معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه فرهنگیان و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در راستای بسط و گسترش علوم قرآنی و لزوم همافزایی و تعامل بیش از پیش برای گسترش و تعمیق ارزشهای دینی، قرآنی و انس با این کتاب مقدس و نورانی، در محل سالن احتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضاء شد.
در این جلسه، دکتر حسین خنیفر با ابراز خرسندی از حضور در یک مجلس ایمانی با معرفت قرآنی در شب های پیش روی لیالی قدر از ارزش و اهمیت قرآن در طول زندگی سخن گفت و افزود: عنفوان جوانی بهترین زمان و استثناییترین فرصت برای تدبر و انس با قرآن کریم است.
این مقام مسئول، از قرآن به عنوان بهترین پناهگاه در برابر فتنه ها یاد و با اشاره به سخنی پربار از نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) تاکید کرد: بنا به فرمایش ایشان اگر فتنه ها همچون پاره های شب سیاه به سوی ما بیاید باید به قرآن پناه بریم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، تعداد پردیس ها و مراکز این دانشگاه در 31 استان کشور را رقم 98 اعلام کرد و با ارائه گزارشی از عملکرد دو ساله دانشگاه تصریح کرد: طی دو سال فعالیت، دانشگاه فرهنگیان توانسته است ۸۵ هزار دانشجوی علاقمند به مسائل معنوی را جذب کند.
دکتر خنیفر، طرح سراج با موضوع حفظ جزء 30 قرآن کریم، دوشنبه های قرآنی، کاروان های نور در ماه رمضان به میزبانی دانشگاه فرهنگیان و کسب رتبه برتر این دانشگاه در جشنواره وزارت علوم را از جمله فعالیت های دینی، قرآنی دانشگاه فرهنگیان برشمرد.
دبیر هیات امناء دانشگاه، در پایان موقعیت پیش رو را زمان مناسبی برای برگزاری دوره ها و مسابقات مشترک قرآنی دانست و اظهار داشت: قرآن کریم قانون اساسی ما و هم اساس قانونی ما است. باید با توجه به تحقیقات قرآنی بخشی از وقت خود را در خدمت قرآن و خدمتگزاران به قرآن بود.
دکتر عبدالهادی فقهیزاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین توشیح و مبادله تفاهمنامه همکاری این معاونت با دانشگاه فرهنگیان، جلسه شکلگیری دانشگاه فرهنگیان به نام جدید و یا مراکز تربیت معلم به نام قدیم را آرمانی بسیار بزرگ دانست و گفت: در این راستا دو عنصر آموزش و پرورش برخوردار از نقشی اساسی است.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در قرآن کریم، تربیت به معنای تربیت مصطلح در زبان فارسی به کار نرفته است. تهذیب جانشین مفهوم تربیت است. پس بدون تردید تربیت در کنار آموزش است.
دکتر فقهیزاده در ادامه گفت: در نظام ارزشی اسلام، علم به عنوان یک عامل مهم برتری شناخته شده است. اگر معیار عمومی برتری و فضیلت در اسلام تقوا است، این موضوع به برخی معیارهای فرعیتر خرد میشود که بدون تردید یکی از آن ها علم و معیار دیگر جهاد فی سبیل الله است.
این مقام مسئول، خاطر نشان کرد: علم به کمال نمی رسد مگر این که با تهذیب همراه باشد.
وی تصریح کرد: این نکته را تنها در آیین اسلام شاهد نیستیم. چرا که علمای ادیان، همه به این نکته توجه دارند که آموزش یک چیز و تربیت چیز دیگری است. آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت مکمل یک دیگر هستند. نه چندان آموزش به تنهایی مفید می افتد و نه تربیت به تنهایی در مدارج کمال انسانی کارگر است. این دو با هم ارزشمند هستند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص انعقاد این تفاهمنامه تصریح کرد: از نظر ما این تفاهمنامه به مثابه یکی از اجزای مجموعهای است که وظایف فرهنگی ما را رقم میزند.
وی با اشاره به این که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون با هیچ دانشگاهی تفاهمنامه منعقد نکرده است تاکید کرد: ما به دانشگاه فرهنگیان به عنوان کلان مرکز پرورش نیروهای کارآمد و اثرگذار در حوزه فرهنگ دینی نگاه میکنیم و در واقع آن را به عنوان بالی برای پرواز می بینیم.
دکتر فقهیزاده، حوزه اثرگذاری به معلمی که در طول سال صدها نفر را پرورش می دهد وسیع خواند و گفت: این نگاه مشترک میان معاونت قرآن و دانشگاه فرهنگیان، مقدمات انعقاد تفاهمنامه را فراهم آورد.
وی، از آخرین ویرایش تفاهم نامه سخن گفت و افزود: در آخرین ویرایش، نقش ها و اثرگذاری ها به طور شفاف مشخص شده است.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یادآور شد: ممکن است این تفاهمنامه بعدها و در مدت دو سال از اجرای آن خرد و به چندین قرارداد مشخص و در چند فاز، اجرایی شود.
دکتر فقهیزاده در پایان ابراز امیدواری کرد: در دورههای بعدی این امر یک به سنت حسنه تبدیل شود تا معاونت قرآن و عترت این وظیفه را احساس کند که از فعالیتهای تبلیغی و ترویجی حوزه قرآن و عترت با دانشگاه مهم فرهنگیان حمایت و تعاملات خود را بیش از پیش ادامه دهد.