مرکز آموزش عالی شهدای مکه تهران

وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری خبر داد:

برنامه وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاهها از ۱۷خرداد

وزیر علوم با تشریح برنامه های این وزارتخانه برای بازگشایی دانشگاهها از ۱۷ خردادماه گفت: دانشگاهها برحسب شرایط خود اختیار برنامه ریزی را دارند اما اولویت با تحصیلات تکمیلی است.

به گزارش روابط عمومی مرکز شهدای مکه، دکتر منصور غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خردادماه گفت: مجوز ستاد مدیریت کرونا کلی است و در هیچ موردی اجبار نمی‌کند. این مجوز تا زمانی قابل انجام است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرایط را برای ادامه کار مناسب بداند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها برحسب شرایط خود، اختیار برنامه ریزی برای تعیین ترتیب و اولویت شروع ارائه خدمات را دارند که ترجیحاً با دوره‌های تحصیلات تکمیلی خواهد بود.

وزیر علوم افزود: هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی، برنامه خاص خود را خواهد داشت. برنامه ریزی ها باید در جهت تکمیل و اتمام نیمسال تحصیلی باشد.

وی درباره ادامه روند آموزش مجازی نیز به مهر گفت: آموزش مجازی همچنان در اولویت است و تا حدامکان و تا پایان ترم باید ادامه داشته باشد.

غلامی تصریح کرد: تغییر در زمانبندی برنامه‌ها و طولانی‌تر شدن دوره نیمسال تحصیلی جاری، یکی از راهکارهای کاهش تراکم حضور دانشجویان در محیط‌های آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم دیدگاه‌ها و راهبردهای کلی خود را در این زمینه به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد کرد.

وزیر علوم افزود: در بخش رفاهی هم تاکید قطعی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که در مدت باقی مانده تا روز آغاز فعالیت‌ها، هماهنگ با بخش آموزشی برنامه ریزی خواهد شد.

هم‌چنین وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در نشست مجازی معاونان و مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری کشور، بر لزوم همفکری و هم‌افزایی خانواده آموزش عالی کشور در راستای توسعه همکاری های علمی- بین‌المللی تاکید کرد و گفت: باید در دوران پساکرونا از تجربه مناسب آموزش‌های مجازی در روابط علمی بین‌المللی و آموزش دانشجویان خارجی نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به فعالیت چشمگیر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در زمینه رشد و توسعه روابط علمی بین‌المللی در چند سال گذشته اظهار داشت: توجه به توسعه ارتباطات علمی و بین‌المللی، یکی از راهبردهای اصلی وزارت علوم بوده و پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه، مرهون تلاش مدیران و مسئولان دانشگاهی و به‌ویژه مدیران روابط بین‌الملل مراکز آموزش عالی بوده است.

وزیر علوم با بیان اینکه در شرایط کرونایی، روابط و همکاری‌های علمی و بین‌المللی باید به شکل‌ها و روش‌های جدیدی اعمال شوند، گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا که همه کشورهای جهان را درگیر کرده است، هیچ کشوری در این زمینه تجربه خاصی ندارد و تنها کشورهایی می‌توانند در این زمینه موفق‌تر عمل کنند که برنامه‌ریزی مناسب‌تری داشته باشند.

وی افزود: ما در حوزه آموزش مجازی با اینکه آمادگی قبلی کاملی هم نداشتیم، ولی با برنامه‌ریزی و حرکتی مناسب از سیستم آموزش‌های حضوری به طرف آموزش‌های غیرحضوری و استفاده از شبکه‌های مجازی تغییر مسیر دادیم و اکثر دانشگاه‌ها در این زمینه توفیقات چشمگیری داشتند.

غلامی با تاکید براهمیت گسترش روابط علمی بین‌المللی گفت: در ارتباطات و انجام پروژه‌های مشترک بین‌المللی نباید هیچ وقفه‌ای ایجاد شود، به خصوص ارتباطات اساتید دانشگاه‌های داخلی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور باید به بهترین نحو ممکن ادامه یابد.

وزیر علوم افزود: در راستای توسعه روابط علمی بین‌المللی می‌توان تجربیات کشورهای دیگر را مطالعه کرد، زیرا این تجربیات می‌توانند منبع خوبی برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این خصوص برای مسئولان این حوزه باشند.

غلامی با بیان اینکه تجربه حاصل از تغییر ماهیت آموزش در دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری و مجازی، در دوران پساکرونا هم با یک بازنگری منطقی باید مورد استفاده قرار گیرد، اظهار داشت: در شرایط کنونی درخصوص توسعه روابط علمی بین‌المللی به یک هم‌افزایی و همفکری در حوزه آموزش عالی نیاز داریم. البته در این زمینه وزارت بهداشت و سایر نهادها هم فعالیت می‌کنند که همه باید با هم هماهنگ باشیم و با یک رویکرد منطبق با تجربیات به دست آمده در دوران کرونا، برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر علوم با قدردانی از دانشگاه‌هایی که دانشجویان خارجی خود را در آموزش‌های مجازی پوشش داده‌اند، گفت: این کار بسیار خوبی است و نتایج فرهنگی مناسبی به همراه دارد و ما باید در آینده تلاش‌مان بر این باشد که آموزش‌های مجازی را در راستای توسعه ارتباطات علمی بین‌المللی افزایش دهیم.