مرکز آموزش عالی شهدای مکه تهران

به قلم دانشجو معلمان نگاشته شد

گزارش بازدید علمی از غار رود افشان فیروزکوه

                                

عنوان     : گزارش   بازدید علمی   از    غار   رود    افشان    فیروزکوه

  مورخ : 5/2/95

در تاریخ ذکر شده فوق و در ساعت 9 صبح دو کلاس جغرافیا ترم 3 و علوم اجتماعی ترم 7 به همراه استادان نــاجی و صـادقی به سمت رود افـشان فـیروزکوه با هـدف بررسی و مشاهده میـدانی از این غار و پدیده های آهـکی و کـارستی آن حـرکت کردیم و بعد از طی مسافتی حـدود 65 کیلومتر و زمـانی نزدیک به 2 ساعت به روستای  رودافشان که در شرق تهران و جنوب غربی فیروزکوه واقع شده است ، رسیدیم.

 

 

بعد از طی مسافتی به صورت پیاده روی و کوه نوردی به مدت 30 دقیقه به دهانه ی اصلی غار رسیدیم که بسیارزیبا بود و نظر همه دانشجو ها را به خود جلب کرد ، طول دهانه ی آن m 40 و ارتفاع آن m 20 بود.

طبق گفته های راهنما (آقای کوشکی) تشکیل این غار به دوران دوم و سوم زمین شناسی بر می گردد که دهانه ی آن بزرگ ترین دهانه در بین غار های کشور می باشد . سپس به کمک راهنما و اساتید به داخل غار رفته و از همه جای آن غار بسیار بزرگ بازدید کردیم.

این غار پر از پدیده های آهکی و ستون های استالاکتیت و استالاگمیت میباشد. مسیر راهپیمایی در غار حدود 800 متر است که که به علت عدم وجود نور کافی ، دید بسیار محدود است .هوای غار  سرد و مرطوب است و زمین زیر پا ناهموار ، لغزنده  و صخره ای است. تعداد بسیار کمی از جانوران از جمله خفاش درون غار زندگی میکنند. به دلیل ریزش قطرات آب از سقف به کف غار ، در تالار اصلی و مسیر راهرو طاقدیس ها و ناودیس های بسیار زیبایی تشکیل شده است . این غار تحت شماره 12213 و در تاریخ  3/4/1384  به ثبت آثار ملی رسیده است.

پس از این بازدید علمی و از نزدیک مشاهده کردن پدیده های زمین شناسی و بررسی فرایند تغییرات ژئومورفولوژیکی غار ، به این نتیجه رسیدیم که مطالعه از طریق بازدید علمی و مشاهده میدانی موجب تقویت آموزش تئوری می شود . برای مثال اشکال کارستی که ما فقط اسامی آنها را شنیده بودیم در این بازدید از نزدیک مشاهده کردیم و به ساختار و شکل آنها پی بردیم. بعد از این گردش و نتیجه گیری فوق ، این چنین ارزیابی می شود که انجام این بازدید ها علاوه بر ایجاد انسجام میان دانشجویان ، اثبات میکند که مطالعات میدانی و از نزدیک دیدن پدیده ها بسیار موثر تر در یادگیری علم جغرافیا نسبت به کار در سر کلاس به صورت تئوری و صرفا گفت و شنود است.بازدید از این غار به ما در مطالعه واحد ژئومورفولوژی که یکی از واحد های جغرافیای تخصصی ماست ، کمک شایانی کرد.

 نویسندگان   : میلاددانش  ، علی زنگانه  (  جغرافیاترم 3)